Hvordan drifter man en visuel identitet?
Kender du det, at din organisation, museum eller virksomhed har fået lavet en stor brandingstrategi og ny visuel identitet. Der er brugt lang tid på designudvikling, og der er lavet flotte analyser, afholdt workshops og et utal af møder med bureauet og internt i medarbejdergruppen. Det har været dyrt, flot og ikke mindst tidskrævende.
Og så skal den driftes….
Ofte er der afsat en større pulje penge til udviklingsprocessen. Der er måske søgt fondsmidler eller bestyrelsen har afsat et øremærket budget til et udviklingsprojekt af den størrelse. Et projekt der kan strække sig over mange måneder eller år.
Men når den nye visuelle identitet, hjemmesiden samt kommunikationsmaterialet er lanceret, og champagnen er poppet, så skal det driftes.
Det kan være for dyrt at have det samme bureau, der har stået for det store udviklingsarbejde, tilknyttet den daglige drift i organisationen eller kulturinstitutionen. Derfor er det op til den enkelte virksomhed eller museets kommunikationsmedarbejdere, projektledere eller museumsinspektører, at sørge for at drifte og udfolde den nye identitet i det daglige arbejde. Det kan være svært.
Kæler du for de grafiske og digitale detaljer?
Det grafiske er måske ikke din spidskompetence, eller det er svært at finde tiden til at kæle for de grafiske eller digitale detaljer i dit daglige arbejde. Derudover kan det være svært at læse en designguide rigtigt i alle kommunikationssammenhænge, eller det kan være svært at holde sig til en designguide.
Djævlen er i detaljen og det er derfor vigtigt, at være tro mod den designguide der er udviklet – også når man som medarbejder synes, man har set på det samme design i for lang tid. Det er vigtigt ikke at tolke selv eller være for “kreativ” i sin kommunikation, for det kan forvirre brugeren.
Ofte, er der mange hænder i en organisation eller kulturinstitution, og jo flere mennesker man er inde over kommunikationen jo vigtigere er det, at man holder sig til guiden, så det altid er klart og tydeligt hvem der kommunikerer.
Vi kan hjælpe jer med den visuelle drift
Som digital og grafisk samarbejdspartner, kan vi hjælpe din virksomhed og medarbejdere med den daglige drift i jeres kommunikation. Det er ikke hver dag der skal udvikles nyt visuelt materiale, og derfor kan I selv stå for det meste. Men når der skal laves nye sæsonplakater, SoMe content eller formidlingsmaterialet skal opdateres, så kan I række ud til os. Ved at bruge os som fast samarbejdspartner så er i sikre på, at I er tro mod den designguide der er udviklet til stedet. I samarbejde med jeres kommunikationsteam udvikler vi visuelt materiale, hvor der er helt styr på jeres værdier, visioner og designretning – og så er vi billigere end et bureau.
No Comments
Comments are closed.