Leg, læring og kreativitet til børn
I rollen som projektleder og digital udvikler, har vi deltaget i ‘Play User Lab’ – et intensivt legende laboratorie, drevet af udviklingsorganisationen CoC Playful Minds i samarbejde med Designskolen Kolding og LEGO fonden.
Play User Lab, er et specialudviklet innovationsforløb med fokus på kompetence- og produktudvikling målrettet børn. Knap 50 kreative virksomheder og organisationer, der arbejder for og med børn i Danmark, blev inviteret til at deltage i forløbet – og vi fik lov til at være med.
Forløbet blev afholdt i LEGO’s faciliteter, hvor vi fik et unikt indblik i koncernen og hvordan deres designere samt spiludviklere arbejder. Ved at kombinere de tre samarbejdspartneres (CoC Playful Minds, Designskolen Kolding og LEGO Fonden) ekspertiser – børn og design samt leg, læring og kreativitet – skabes der en helt unik innovationsplatform, for virksomheder og organisationer der arbejder med børn og for børn.
Brugerfokuserede designmetoder i udviklingsprocessen
I det 5 måneder lange kursusforløb arbejde vi med brugerfokuserede designmetoder i udviklingsprocessen, med fokus på leg, læring og kreativitet til børn.
Vi fik mulighed for at udvikle og afprøve produkter, idéer og koncepter sammen med specialiserede designkonsulenter, de andre deltagere og ikke mindst en stor gruppe børn.
Formålet med Play User Lab er, at styrke konkurrenceevnen hos organisationer og kreative virksomheder, der arbejder med leg, læring og kreativitet til og for børn. Der er fokus på at øge innovationsevnen og børnefokus med udgangspunkt i designtænkning og samskabelse.
Vi har i forløbet afprøvet metoder indenfor:
- Research: Metoder til at få de rigtige data fra brugere og bestemte situationer (eksempelvis gennem observationer af børns leg).
- Indsigter: Metoder til at bearbejde rådata til specifikke indsigter, der gør os klogere på bestemte aspekter af børns leg.
- Idegenerering: Metoder til idegenerering og udfoldelse af research i nye ideer og koncepter.
- Konceptudvikling: Metoder til konceptudvikling med børn som designpartnere, eksempelvis ved brug af ’rå’ mock-up modeller.
Gennem forløbet har vi fået viden om:
- Legens natur: Viden om legen, hvordan børns leg foregår, og hvordan kan/bør vi påvirke legen på en meningsfuld måde. Forløbet har haft fokus på de fire legetyper: Fysisk leg, Konstruktionsleg, Spil og Fantasileg.
- Produkters værdi: Viden om sammenhængen mellem legen som oplevelse og de produkter vi skaber til legen samt fokus på iscenesættelse af legen gennem noget fysisk/digitalt.
- Leg og læring: Viden om sammenhængen mellem leg og læring.
Designudvikling til organisationer og kreative virksomheder
Indsigterne, netværket og adgangen til de særligt udviklede designmetoder, bruger vi i dag i vores designudvikling, koncepter og digitale designs. Når vi tager børn med på rejsen, og lader os inspirere når der skal konceptudvikles, eller designes prototyper, skaber det altid nye retninger at gå i processen. At designe til børn sammen med børn, gør et produkt eller en kampagne meget stærkere. Barnet bliver både set og hørt i processen, og det gør en forskel for slutresultatet.
Vi bruger især indsigterne fra innovationsforløbet i vores samarbejde med Børnecancerfonden, organisationen Børneliv og Ronald McDonald BørneFond, hvor barnet er i centrum. Vi bruger også designmetoderne når vi skal konceptudvikle til børn, eller når vi arbejder for kreative virksomheder, hvor børn og deres familier er målgruppen.
Et stærkt netværk med andre virksomheder der arbejder med design, leg, læring og kreativitet
Invitationen til det unikke forløb gav ikke kun adgang til stærke værktøjer, men også et helt særligt netværk. Sammen med de virksomheder og organisationer, der har deltaget i forløbet, er vi i dag en del af et fagligt stærkt netværk. Hos CoC Playful Minds har vi adgang til at teste teori af i praksis, dele viden og erfaringer samt mulighed for at udvikle vores koncepter i et stærkt fagligt miljø, sammen med videnspersoner inden for design, leg, læring og kreativitet.
No Comments
Comments are closed.